woensdag 28 maart 2012

Herontwerp productietechniek


Plan van aanpak herontwerp


1.     Welke onderwijseenheid


De module die in aanmerking komt voor het herontwerp is de pas ontwikkelede module “productietechniek 1”. Deze module is opgezet volgens het 4C/ID model van Merriënboer. Dit houd in dat de module uit een combinatie van theorie en practicum bestaat, waarbij de theorie ondersteunend aan het practicum is.

2.     Technische kennis


Binnen de module wordt gebruik gemaakt van powerpoint presentaties en filmpjes om de productietechnieken te verduidelijken. Ook zijn er twee filmpjes over het gebruik van de draaibank en de freesbank. Deze worden als instructiefilmpjes in de les gebruikt.

Volgend jaar wordt er overgegaan naar een nieuw boek overgegaan; “Manufacturing Engineering and Technology” van S. Kalpakjian. Dit boek heeft een eigen website waar ook veel filmpjes en ander digitale informatie te vinden is. De theorie is daarmee goed afgedekt met betrekking tot de leerdoelen.

3.     Didactische kennis


De module is geheel volgens het 4C/ID model opgezet. De lessen worden gegeven in blokken van vijf lesuren waarbij regelmatig gewisseld wordt van theorie naar praktijk. De lessen worden gegeven in het theorielokaal dat grenst aan de werkplaats.

4.     Doel herontwerp


Het herontwerp richt zich niet zozeer op het theoriegedeelte maar meer op  het praktijkgedeelte. Theorie en praktijk lopen door elkaar. Tijdens het blok van vijf lesuren wordt er enkele keren gewisseld. Het tweede deel van het blok bestaat voornamelijk uit praktijk. Hierin moeten de studenten werkstukken maken die bij elkaar een bureaulamp vormen. In dit werkstuk zijn alle productietechnieken verzameld. Logistiek gezien zijn hier een aantal obstakels te nemen. De groepsgrootte is ongeveer twaalf studenten. Zij kunnen niet alleen tegelijk eenzelfde werkstuk maken. Dit is niet mogelijk omdat er niet twaalf draaibanken, twaalf freesbanken enz. enz. staan. Studenten worden verspreid over de werkplaats en worden door twee docenten begeleid. Hierdoor kunnen wachttijden ontstaan voor sommige leerlingen, wanneer de docenten andere studenten aan het helpen zijn. Om dit voor een groot deel te voorkomen zouden didigtale hulpmiddelen een uitkomst kunnen bieden. 

5.     Samenhang technologische en didactische kennis


Buiten de filmpjes die al bestaan voor de verschillende productietechnieken die bij Saxion aanwezig zijn zullen er nog een aantal gemaakt moeten worden. Nadat de productietechniek is behandeld in de theorie zou het erg handig zijn wanneer deze theorie/filmpjes ook geraadpleegd zou kunnen worden bij de desbetreffende machine. Zo kan stap voor stap bekeken worden wat er gedaan moet worden. De uitleg door de docent is al geweest, zowel in theorie als aan de machine. Het nogmaals bekijken van de film is goed om het nog eens rustig door te nemen, maar ook wanneer de student één of twee weken later aan de machine staat is het handig om het nog eens te bekijken. De docent hoeft dan niet iedere keer opnieuw de machine uit te leggen. Studenten kunnen dan snel aan de slag en werken in hun eigen tempo (ook buiten de lessen).
Het is ook mogelijk de machine af te beelden en achter iedere “knop” een uitleg zetten waar deze knop voor dient. Daarnaast zou voor bijvoorbeeld “draadsnijden” op een draaibank een heel stappenplan weergegeven worden.

6.     Digitale tools


De digitale tools die voor een dergelijk herontwerp nodig zijn, zijn voornamelijk goede instructievideo’s en het softwareprogramma “STAP 1” van Kusoma (http://www.kusoma.nl/?page_id=120). In “STAP 1” kan een plattegrond van de werkplaats gemaakt worden met alle machines. Vervolgens kan er per machine een layout gemaakt worden van bijvoorbeeld alle bedieningselementen. Deze kunnen stuk voor stuk worden voorzien van een uitleg. Daarnaast kunnen er opdrachten in gezet worden of procedures zoals bijvoorbeeld het “draadsnijden”. Naast deze functionaliteiten kunnen alle handleidingen die bij de machine horen er digitaal in opgeslagen worden alsmede de onderhoudshistorie. Dit kan weer interessant zijn voor studenten om te kijken hoe duur een machine daadwerkelijk is. 

Deze informatie hoort bij de machine opvraagbaar te zijn. Alle studenten van wertuigbouwkunde hebben een laptop. Het is echter niet aan te raden deze laptops bij verspanende machines te zetten in verband met olie en metaalkrullen. Om één en ander goed in te richten is een zuil met touchscreen of I-pad noodzakelijk. Zo ontstaan er ook geen gevaarlijke situaties met losse laptops en bijbehorende snoeren. Bij het ontwerp dient de veiligheid goed in de gaten te worden gehouden.

7.     Doelstelling


Zoals ook in les 1 omschreven is de doelstelling van dit herontwerp om de studenten interactiever bij te kunnen staan tijdens het practicum waardoor er efficiënter gewerkt kan worden. Zowel voor student als docent is dit een positieve ontwikkeling. Ook de veiligheid zal hierbij gebaat zijn aangezien er studenten zijn die een jaar na productietechniek 1 nog wel eens iets moeten maken. Zij kunnen dan zelfstandig hun kennis wat ophalen en aan het werk gaan.

8.     Onderbouwing


In het onderzoek dat gedaan is tijdens de pilot (september 2012 tot november 2012) werden er regelmatig opmerkingen gemaakt ten aanzien van het wachten op docenten voor uitleg. Ook in de gesprekken met de docenten kwam dit naar voren. Zij gaven aan dat het vaak kleine dingen zijn waar de studenten op “vast lopen” en die tijdens de theorie zijn uitgelegd. Ook buiten de lessen zijn de dovcenten vaak druk met het begeleiden van de studenten. Hiermee zou dat wat minder intensief hoeven te gebeuren.

1 opmerking:

  1. Dag Niek,

    Een duidelijk blog. Ik denk dan ook te begrijpen dat je op zoek bent naar meer digitaal instructie materiaal. Je geeft aan dat je veel verwacht van het boek volgend jaar. Deze instructiebeelden zullen niet situatie specifiek zijn. Is het daarom geen idee om studenten dit jaar handelingen digitaal te laten vastleggen in een instructie die specifiek insteekt op de situatie in jullie werkplaats?
    Marita Boschman

    BeantwoordenVerwijderen